STOWARZYSZENIE TRÓJWIEJSKA

CO ROBIMY

Z naszej inicjatywy odbywają się potańcówki, warsztaty tańca, warsztaty śpiewu białego oraz warsztaty skrzypcowe w Trójmieście. Od dwóch lat z inicjatywy Kasi Huzarskiej odbywa się Kurpiogranie – letnie warsztaty na Kurpiach.

Poza tym wyprawy terenowe w poszukiwaniu pieśni, tańców, opowieści… Byliśmy na Żuławach (śladami kapeli Bobowskich), Kurpiach, Suwalszczyźnie (Franciszek Racis i jego rodzina), Kaszubach, Lubelszczyźnie i Radomszczyźnie.

Członkowie Trójwiejskiej weszli w skład Kapel będących laureatami wyróżnień i pierwszych nagród w prestiżowych konkursach (Stara Tradycja w ramach „Wszystkich Mazurków Świata”, Konkurs Kapel i Śpiewaków Ludowych Regionów Nadwiślańskich POWIŚLAKI w Maciejowicach, czy Festiwal Kapel i Śpiewaków Ludowych w Kazimierzu) i zaistnieli na festiwalach w różnych miejscach Polski i Europy. Kapele te to: Kapela Przewłockiego, Kapela Żółwiniacy, Kapela Mazowiecka.

Chcesz dołączyć do naszych działań – wyślij swój adres mailowy na stowarzyszenie@trojwiejska.pl


POTAŃCÓWKI

Zaczynaliśmy jesienią 2006 roku od „tańców w stoczni” – spotkań tanecznych na terenie Stoczni Gdańskiej. Osoby najdłużej związane z Trójwiejską to właśnie tu przeżywały swoje pierwsze spotkanie z polską muzyką tradycyjną i tradycyjnymi tańcami- pod okiem Małgosi- świeżego (wtedy) importu z Torunia. W maju 2007 roku odbyła się Pierwsza Trójwiejska Potańcówka w Domu Kultury „Dworek Artura” na Oruni. Do tańca grała Kapela Domu Tańca z Warszawy. Rok później do tańca zagrała nam Kasia Tucholska podczas imprezy w Klubie Plama. Poza większymi imprezami, na które zapraszamy muzykantów spoza Trójmiasta, organizujemy też bardziej lub mniej formalne potańcówki się w różnych miejscach Gdańska, Sopotu i Gdyni m.in. w klubie Atelier, Strychu czy Jadłodajni Zielony Smok.

WARSZTATY TAŃCA

Zaczęliśmy warsztatami z Grzegorzem Ajdackim z Warszawskiego Domu Tańca w 2008 roku w Plamie, od tego czasu miały miejsce cykliczne warsztaty z Grzegorzem i Kasią Tucholską w Żabim Kruku w Gdańsku oraz w innych gościnnych miejscach. Od 2012 roku planujemy regularne spotkania warsztatowe pod hasłem „Potańcownia” – prowadzenie Seweryn Huzarski i Asia Gostkowska.

WARSZTATY ŚPIEWU

Pierwsze warsztaty odbyły się u oo. Jezuitów we Wrzeszczu z Ewą Grochowską, potem były kolejne spotkania z Ewą, a także z Adamem Strugiem u oo. Franciszkanów w Gdyni. W 2011 zaczęły się regularne spotkania śpiewacze pod hasłem „Kantyczka” podczas, których uczyliśmy się pieśni nabożnych zarejestrowanych w czasie wypraw w różne regiony kraju. „W terenie” nagrywamy dużo materiału, jeśli jednak pieśni te nie są praktykowane, to cała praca idzie na marne. Pieśni, tak jak muzyka i taniec nie służą do słuchania („konsumowania”) – można je przeżyć i zrozumieć naprawdę jedynie w czasie wykonywania- po to właśnie „Kantyczka”.

WARSZTATY SKRZYPCOWE

Warsztaty skrzypcowe z Maciejem Filipczukiem odbyły się w 2010 roku w Gdyńskim Centrum Kultury (Mały Kack), zakończone prezentacją i otwartą potańcówką. Zaskoczył nas masowy (jak na nasze oczekiwania) udział skrzypków, chcących zgłębiać styl Kazimierza Meto – jednego z najwybitniejszych skrzypków z Rawskiego. Okazało się, że mamy tu na Pomorzu naprawdę ogromny potencjał.

KURPIOGRANIE

Pomysł na zrobienie Kurpiogrania nie zrodził się w naszych głowach. Powstał Tam – w głowach ludzi pragnących, aby ich dziedzictwo zostało przekazane dalej. My byliśmy tylko siłą sprawczą, która zapoczątkowała cykliczne letnie spotkania z tradycją kurpiowską. W lipcu 2011 roku w Charciejbałdzie odbyło się pierwsze, tygodniowe spotkanie. Rok później – także w lipcu – spotkaliśmy się w Nowogrodzie, korzystając ze wsparcia tamtejszego Skansenu. Imprezy jak do tej pory skupiały od 70 do 100 osób z całej Polski i z zagranicy. Mamy nadzieję, że w następnym roku także się uda! Tabor ma własną stronę internetową: www.kurpiogranie.pl


TRÓJWIEJSKIE KALENDARIUM:

– 2012 –

„Kantyczka”- spotkania śpiewacze podczas, których uczyliśmy się pieśni nabożnych zarejestrowanych w czasie wypraw w różne regiony kraju. Podczas spotkań ze śpiewakami nagrywamy dużo materiału, jeśli jednak pieśni te nie są praktykowane, to cała praca idzie na marne. Pieśni, tak jak muzyka i taniec nie służą do słuchania („konsumowania”)- można je przeżyć i zrozumieć naprawdę jedynie w czasie wykonywania- po to właśnie „Kantyczka”.

Warsztaty pieśni wielkopostnych- prowadzenie- Adam Strug (Klasztor oo Franciszkanów w Gdyni). Warsztaty z Adamem dają satysfakcję dobrze wykonanej pracy. Dziesiątki pieśni mieszają się w głowie, ale od czego są nagrania robione w trakcie? Dodatkowym bonusem jest to, że pieśni pochodzą z terenu jednej parafii na Kurpiach, więc można się oswoić z jednym, konkretnym stylem.

Współorganizacja Spotkania z Kaszubską Pieśnią Pustonocną w Sianowie. Prowadzenie – śpiewacy z okolic Staniszewa (k/Sianowa, Kaszuby). Tym razem gospodarzami spotkania byli sami śpiewacy. Mogliśmy wspólnie śpiewać pieśni w miejscu do którego należą. Duże przeżycie dla nas, śpiewaków i mieszkańców Sianowa którzy również przybyli na spotkanie.

„Kurpiogranie 2012” – druga edycja warsztatów muzyki i tradycyjnego rękodzieła w Nowogrodzie, Kurpie.

Współorganizacja warsztatów tańca i potańcówki w ramach festiwalu „Dźwięki Północy” (Gdańsk). Wspaniale, że w ramach festiwalu jest coraz więcej miejsca na prezentację mieszkańcom miasta tradycyjnej polskiej kultury. Tym bardziej, że w formie potańcówki- w czasie której wszyscy uczestnicy są „składową” wydarzenia, a nie tylko obserwatorami.

 – 2011-

Zorganizowanie stoiska- mini warsztatów tańca w ramach Festiwalu „Cudawianki” (Gdynia- Aleja Topolowa przy Bulwarze Nadmorskim). Wśród tłumów odwiedzających różne stoiska festiwalowe staraliśmy się desperacko wciągnąć przechodniów do zabawy z polską muzyką. Chwilami nawet nam się to udawało.

„Kurpiogranie”- Charciabałda, Kurpie.

Cykl wyjazdów do śpiewaków pogrzebowych na Kurpiach – rejestracja i nauka wariantów pieśni śpiewanych w poszczególnych wiejskich wspólnotach (w tym uczestnictwo w czuwaniu przy zmarłym). Na Kurpiach możemy obecnie obserwować powolny zanik tradycji związanych z pożegnaniem przez wiejską wspólnotę zmarłych. Te nocne czuwania poprzedzające pogrzeb są ostatnią ostoją dawnych pieśni nabożnych- moralitetów śpiewanych tu w niezwykle kunsztownych wariantach. Odwiedzając grupy śpiewaków pogrzebowych poznajemy niespotykane bogactwo wariantów tych samych pieśni. To być może ostatnia okazja żeby je zarejestrować i uczyć się ich od prawdziwych mistrzów.

Zorganizowanie cyklu potańcówek w Klubie Atelier (Sopot). Każda potańcówka rozpoczynała się od krótkich warsztatów, tak, żeby każdy chętny mógł wziąć udział w tańcach. Tutaj mieszkańcy miasta nie mający do tej pory styku z wiejską muzyką tradycyjną mogli poznać ją w jej naturalnym kontekście i poczuć energię, jaka się wytwarza pomiędzy muzykantami a tancerzami.

Porowadzenie przez Kapelę Przewłockiego potańcówki wraz z mini-warsztatami dla dzieci zwieńczonymi konkursami tanecznymi. Impreza odbyła się w ramach festynu „Zakończenie lata” zorganizowanego przez Radę Osiedla Brzeźno dla mieszkańców dzielnicy. Dzięki takim inicjatywom, możemy wpajać polską tradycję już najmłodszym mieszkańcom miast.

Zorganizowanie zabawy tanecznej na wydziale Etnologii UG w ramach inauguracji roku akademickiego. Prowadzenie – Kapela Marka Przewłockiego.

Spotkanie z polską muzyką tradycyjną zakończone krótkimi warsztatami gry na instrumentach ludowych przeprowadzone w ramach międzynarodowego projektu edukacyjno-artystyczno-badawczego AutoArt w Galerii LKW (tir zatrzymany pod gdańskim wiaduktem na ul. Szopy) działającej przy Centrum Sztuki Współczesnej „Łaźnia”. Uczestnikami spotkania poprowadzonego przez Kapelę Przewłockiego były dzieci i młodzież z Dolnego Miasta oraz innych dzielnic Gdańska.

– 2010 –

Warsztaty polskich tańców tradycyjnych w formie in crudo dla aktorów sopockiej sceny „Off de Bicz”. Wspaniałe spotkania (szkoda że zamknięte dla osób spoza teatru), które z warsztatów tańca przemieniły się z czasem we wspólne odkrywanie polskiej kultury muzycznej. Oby więcej takich…

Warsztaty śpiewacze z Ewą Grochowską w klasztorze oo Franciszkanów w Gdyni. Kolejne spotkania, na których mogliśmy pracować nad techniką śpiewu, poznając przy okazji wspaniałe pieśni, które towarzyszą nam już cały czas. Znalazł się również czas na kameralne warsztaty skrzypcowe. W małym gronie skrzypkowie próbowali „rozebrać” na części pierwsze kajockie mazurki.

Warsztaty tańców z Kujaw i Wielkopolski- prowadzenie- Anna Braćko i Grzegorz Ajdacki . Tu z kolei była już rzadka nawet w skali kraju możliwość zaznajomienia się z tańcami regionów położonych na zachód od Wisły. Tutaj po raz pierwszy spotkaliśmy się z energią drzemiącą w spokojnym na pozór kujawiaku. Niektórym w końcu zaczęło się udawać wiwatowe wirowanie.

Warsztaty skrzypcowe z Maciejem Filipczukiem w Gdyńskim Centrum Kultury (Mały Kack). Warsztaty zakończone prezentacją i otwartą potańcówką. Zaskoczył nas masowy (jak na nasze oczekiwania) udział skrzypków, chcących zgłębiać styl Kazimierza Meto- jednego z najwybitniejszych skrzypków z Rawskiego. Okazało się, że mamy tu na Pomorzu naprawdę ogromny potencjał.

Warsztaty polskich tańców wirowych- prowadzenie Kasia Tucholska (Gato Verde- Gdańsk Oliwa). Kasia wspaniale prowadzi warsztaty- chyba nikt się nie nudził.

– 2009 –

Cykliczne warsztaty tańców polskich w Klubie Kajakowym „Żabi Kruk”. Prowadzenie- Katarzyna Tucholska i Grzegorz Ajdacki (Stowarzyszenie Dom Tańca”). Była to jak do tej pory jedyna w Trójmieście okazja do rzetelnej i mozolnej nauki polskich tańców prowadzona przez świetnych specjalistów. Ci co skorzystali na pewno nie żałują!

Warsztaty tańca w ramach Festiwalu „Bioróżnorodność – poznaj by zachować” (przed Akwarium Gdyńskim). Przy dobrej pogodzie, nad samym morzem proponowaliśmy odwiedzającym nasze stoisko naukę prostych tańców z różnych zakątków naszego kraju. Chodzony, krzyżak, czy gołąbek podobały się, jednak kozak okazał się prawdziwym hitem.

– 2008 –

Spotkanie z trzyrzędową harmonią pedałową w klubie Plama. O harmonii, wiejskich muzykantach i tancerzach opowiadała Katarzyna Tucholska. Warsztaty tańca prowadzili: wspomniana Kasia oraz Grzegorz Ajdacki (Stowarzyszenie Dom Tańca)

Warsztaty śpiewu z Ewą Grochowską u Jezuitów we Wrzeszczu.

Spotkania śpiewacze z tradycyjnymi kolędami, zakończone koncertem w kościele oo Jezuitów we Wrzeszczu, oraz potańcówką karnawałową. Tak samo jak podczas spotkań wielkopostnych, staraliśmy się odnaleźć ducha tego czasu i poczuć ten czas tak jak czuli go nasi dziadkowie.

– 2006/2007 –

„Oberki w stoczni”- Tak zaczynaliśmy. Spotkania na terenie Stoczni Gdańskiej odbywały się min. raz w miesiącu. Osoby najdłużej związane z Trójwiejską to właśnie tu przeżywały swoje pierwsze spotkanie z polską muzyką tradycyjną i tradycyjnymi tańcami- pod okiem Małgosi- świeżego (wtedy) importu z Torunia.

Maj 2007 – pierwsza Trójwiejska Potańcówka- zorganizowana w maju w DK „Dworek Artura” na Oruni. Koncert w wykonaniu Kapeli Domu Tańca z Warszawy, zakończony potańcówką , na której oprócz wspomnianej kapeli zagrała również Kasia Szurman. Imprezę poprzedziły warsztaty polskich tańców tradycyjnych, poprowadzone przez Martę Domachowską i Dominika Wóltańskiego z toruńskiej grupy „n-obrotów”. Przy okazji imprezy pierwszy raz pojawiła się nazwa „Trójwiejska”

Warsztaty śpiewu tradycyjnego z Ewą Grochowską zorganizowane dzięki gościnności oo Jezuitów rezydujących we Wrzeszczu.

Wielkopostne spotkania śpiewacze u oo Jezuitów we Wrzeszczu. To chyba pierwsze regularne spotkania zorganizowane własnymi siłami. Bazując na pieśniach poznanych na warsztatach z Ewą Grochowską udało się nam wszystkim odkryć niesamowitą siłę pieśni i szczególny rodzaj skupienia pojawiający się przy okazji spotkań śpiewaczych

 

 

ZNAJDZ NAS!